Vandaag zondag 2 oktober mocht ik een totaal nieuwe hengelsportervaring beleven met een groep jonge mensen die merendeels het syndroom van down hebben. Zelf had ik hier totaal geen ervaring mee dus een goede voorbereiding was van groot belang om alles soepeltjes te laten verlopen. Dit was geen probleem, met de organisatie waar deze jongeren zelfstandig wonen had ik ruim van tevoren heel goed contact en kreeg ik duidelijke informatie over hoe je een dergelijk evenement in goed banen kan leiden.

De uitdaging was vooral om deze heren en dame gemotiveerd te houden langs de waterkant aangezien de spanningsboog niet al te hoog is. Een geschikte visstek (het moet veilig zijn én er moet wel vis gevangen worden) is bijvoorbeeld van groot belang en ik vond een prachtige goed onderhouden vissteiger in Almere Buiten met voldoende mogelijkheden om deze groep op een veilige en verantwoorde manier te kunnen laten vissen.

Voor dergelijke uitjes zijn vrijwilligers natuurlijk een belangrijke factor, helaas zat dat deze keer ietwat tegen: de meesten waren verhindert en zelfs mijn broer werd een dag eerder ziek. Gelukkig was zwager Marco bereid om in te springen en het mooiste was eigenlijk dat ik op zaterdagavond nog een mail kreeg van de 12-jarige Ryan die heel graag zou willen komen helpen, hoe mooi is dat!! Zijn aanbod om te helpen heb ik uiteraard met beide handen aangegrepen. Ook mijn neef Dylan wou graag komen helpen en daarmee was het vrijwilligersprobleem gelukkig opgelost.

Nadat we in de opslag de nodige visspullen hadden opgehaald gingen we snel naar de waterkant om één en ander op te bouwen. Ryan stond al te wachten (je bent een topper!) en nadat we kennis hadden gemaakt zijn we gaan opbouwen en hebben we alvast wat lokvoer in het water gegooid. Even na 11 uur kwam de enthousiaste groep aan (ze vonden het best wel spannend) en deed ik even mijn welkomstpraatje. Vervolgens kreeg iedereen een hengel in de hand en in no-time was iedereen aan het vissen.

We begonnen met alleen wat aanbeten maar na een kleine 15 minuten werd dan toch de 1e vis gevangen, een klein baarsje. Daarna ging het snel, de volgende was een voorntje en na een klein half uurtje kwam de sfeer er echt goed in want de één na de ander werd gevangen: van baars naar voorn en van voorn naar ruisvoorn, en ze werden beetje bij beetje steeds groter De één na de ander had een vis aan de hengel en de aantallen liepen lekker op. Om 12.00 hebben we even een pauze ingelast om wat te eten en te drinken en er was koffie voor begeleiders en vrijwilligers.

Na 10 minuten pauze wilde de 1e topper alweer gaan vissen dus daar gingen we weer. Het was ongelofelijk hoeveel vissen er werden gevangen door deze mensen en het was flink aanpoten om alle vissen voorzichtig te onthaken. Om 13:00 uur was het afgelopen en maakten we de balans op: er waren 63 vissen gevangen, wat een geweldige score. De EHBO tas die ik mee had hebben we gelukkig niet hoeven te gebruiken want deze mensen zijn echte top vissers waar er ik geen wedstrijd mee zou willen doen, die zou ik namelijk keihard hebben verloren.

Aan het einde hadden we voor alle deelnemers nog een mooie medaille en wat lekkers en daar waren ze natuurlijk ontzettend blij mee. Moe maar voldaan van een heerlijk ochtendje vissen waar ze nog wekenlang over zullen napraten (en opscheppen over de aantallen) gingen ze weer naar huis. Ik heb nog nooit zoveel knuffels en ‘boxen’ gehad aan de waterkant als in deze paar uurtjes, hoe leuk is dat?

Voor ons als vrijwilligers was dit een nieuwe ervaring met ontzettend veel enthousiasme en dankbaarheid van deze mensen, hier haal ik de energie vandaan om snel weer met diverse mensen van diverse doelgroepen naar de waterkant te gaan. Volgend voorjaar zullen er nieuwe vismomenten ingepland worden voor senioren en zorginstellingen, wij hebben er zin in. Ik heb een groep vrijwilligers om mij te komen helpen maar helaas waren zij deze zondag nagenoeg allemaal bezet. Dat betekend dat je eigenlijk nooit genoeg vrijwilligers voor dergelijke activiteiten kunt hebben, zij zijn van groot belang om activiteiten te kunnen organiseren voor mensen waarvoor het niet zo vanzelfsprekend of ondoenlijk is om alleen te gaan vissen.

Mocht je nu denken: hé, dat lijkt mij ook wel wat om een paar keer per jaar te helpen met dit soort dagen meld je dan aan via info@hsvalmere.nl. Het kost je een klein beetje tijd maar je krijgt er zoveel voor terug!!