Heerlijk! Ondanks dat we in een bijzondere tijd leven met beperkingen op van alles en nog wat kwam er uiteindelijk gelukkig toch nog ruimte om een viswedstrijd te organiseren. Na de Winterwedstrijd was de competitie afgeblazen en werden alle inschrijfgelden terugbetaald, de ‘Vrije Slag’ zat er dit jaar niet in maar “De Marathon” kon uiteindelijk tóch gewoon doorgang vinden. Eindelijk weer een hengelsport gerelateerd lichtpuntje!

Ik had er zin in, en ik was blijkbaar niet de enige. Want hoewel 2 teams, die er eigenlijk altijd wel bij zijn, door verschillende omstandigheden moesten afhaken kwamen we toch nog met 9 teams (19 deelnemers) aan de startlijn. Het werd weliswaar een ‘losse’ wedstrijd maar dat mocht de pret niet drukken.

De stekken werden geclaimd, géén dubbele inschrijvingen deze keer en, omdat het de vorige wedstrijd toch wel met enthousiasme werd ontvangen, ook deze keer weer een mooie button voor de teams. Alsof er niks aan de hand was …… maar we weten wel beter en met name over een prijsuitreiking conform ‘het nieuwe normaal’ moest even worden nagedacht. En tot slot natuurlijk de prijzentafel waarvoor we bij Raven Fishing weer met een mooie deal terecht konden. Overigens hadden we ook weer een prijsje voor de deelnemer die de beste prognose omtrent de vangsten zou geven, traditie getrouw kwam deze prijs weer bij Gall & Gall vandaan.

Op de wedstrijddag verschenen er weer foto’s van afgeladen auto’s van fanatieke deelnemers maar dat ligt bij mij doorgaans anders, bijna iedereen weet wel dat bij mij de ‘drive’ doorgaans niet al te groot is, voor mij zijn het de nachtjes vissen die ik thuis tijdig in de agenda vastleg omdat ik er anders eigenlijk niet aan toe kom. Deze keer was de drive echter, mede door het enthousiasme van vismaat Mario, toch wat groter en hadden we zelfs strategisch voorgevoerd.

We waren al vroeg op de stek om te voorkomen dat iemand anders onze voerplek zou afromen. Snel werd het kamp ingericht en om 17:00 uur was ik er helemaal klaar voor. Mario was op dat moment nog onderweg naar de stek, hij had overdag andere dingen te doen waar hij echt bij moest zijn en was na het opzetten van zijn tent weer tijdelijk vertrokken. Geen probleem, zolang ik de nachten niet alleen ben vind ik alles best.

Of dat voorvoeren nou echt zo vreselijk helpt weet ik niet maar feit was dat het op onze stek direct helemaal los ging. 8 vissen in 3 uurtjes tijd, dat had ik in jaren niet meer meegemaakt. We hadden nauwelijks tijd om te genieten van de macaroni die mijn vrouw voor ons had klaargemaakt (al mijn vismaatjes weten wel hoe lekker die is) en het leek meer op werken dan op ontspannen. Maar supergaaf, dat dan weer wel!.

Helaas begon al vroeg in de avond het gemaal ‘Blocq van Kuffelen’ te draaien, de stroming die daardoor veroorzaakt werd maakte het vissen voor ons onmogelijk. Dus hengels eruit en lekker de slaapzak in, de eerste slag was geslagen en morgenochtend zouden we weer fanatiek verder gaan. Overigens was ook het door de harde stroming langsdrijvende wier een storende factor, maar op zaterdagmorgen was niet alleen de stroming gestopt maar ook het wier was nauwelijks meer op onze stek aanwezig. De vis helaas ook niet meer ………

Overdag vielen de vangsten nagenoeg stil en niet alleen bij ons. Bij alle teams lagen de vangsten nagenoeg stil, een enkele vis werd gemeld maar wild was het zeker niet. Onze koppositie waren we vroeg in de ochtend helaas al kwijtgeraakt maar we deden zeker nog goed mee. De winst leek dan wel uit zicht, een 3e plek was zeker nog haalbaar.

Gaandeweg de dag vingen de concurrenten echter nog wel heel af en toe een visje en wij kregen geen stootje, we moesten de doelstelling bijstellen naar een 4e plek. Over het weer mochten we in ieder geval zeker niet klagen. Er was iets meer bewolking en wind dan voorspeld maar het was prima te doen. Overdag zat het er naar ons gevoel niet meer in dat we aanbeten zouden krijgen dus we konden ons vol overgave op het buiten-koken storten. Op het menu stond goulash en die was super, we hebben heerlijk gegeten en hoopten dat we in de nacht weer wat aanbeten zouden krijgen.

Ik heb overdag nog wel 2 prijsvragen rondgestuurd waarbij 2 setjes kadobonnen á 20 euro verdiend konden worden. De eerste was de vraag waar Albon zou eindigen in de kwalificatie van de F1, bij de 2e kon een voorspelling over de uitslag bij PEC- Feyenoord gedaan worden. Grappig dat uiteindelijk 2 deelnemers uit 1 team (zie onderstaande foto) er met de prijs vandoor gingen.

En zoals gehoopt, in de nacht kregen we toch nog 4 aanbeten die allen verzilvert werden. 1 vis vond het nodig om door een andere lijn te zwemmen, dat werd wel weer even wat gedoe in het donker maar dat hoort er ook wel een beetje bij. Ondertussen kwamen van de andere teams ook weer veel vangstmeldingen binnen, het werd duidelijk dat de overwinning uiteindelijk tussen 2 teams zou gaan. De 3e plek hing er redelijk veilig tussen en de strijd om de 4e plek, waar wij dus nog voor streden, was zeker niet beslist.

Na een voor de meeste teams best wel succesvolle nacht viel het In de ochtend overal weer een beetje stil, bij ons was het niet anders. Langzaamaan gingen we de spullen opruimen en het was wel fijn dat we ‘droog’ konden inpakken. Om 11:45 reden we naar de locatie waar we de prijsuitreiking zouden gaan doen. Om de 1.5 meter regel na te kunnen leven had ik sta-tafels en consumpties geregeld bij Kersbergen Catering. Ieder team kreeg een eigen tafel zodat ze in hun eigen ‘bubbel’ konden blijven. Top dat iedereen daaraan meewerkte want ten eerste is het natuurlijk belangrijk voor het eigen welzijn, maar ten 2e wil je geen negatieve belangstelling van passanten natuurlijk.

1 team was helaas verhindert door autopech, een ander team had een probleem met de buitenboordmotor en was weliswaar onderweg maar zou het niet op tijd halen. We besloten daarom na onderling overleg om zonder hen te beginnen. Spannend was het overigens nog wel. De teams wisten niets van elkaars resultaten, ze werden zoals altijd door de organisatie slechts middels wat algemene info over de vangsten geïnformeerd.

Als eerste waren Dennis en Bas aan de beurt. Na hun strakke overwinning in ‘de Winterwedstrijd’ eerder dit jaar had Corona het uitzicht op competitiewinst, de daarbij behorende ‘Heerema Schaal’ en de riante prijs voor de winnaars van de competitie onmogelijk gemaakt. Als een soort troostprijs kregen ze beide een bon van 25 euro van de Mediamarkt cadeau waart ze vast wel een leuke bestemming voor weten.

Daarna kwam de prijs voor degene die de beste voorspelling m.b.t. de vangsten had gedaan. Dat was Wesley, hij had het met 107 vissen exact goed maar was door de autopech helaas niet zelf aanwezig om zijn prijs in ontvangst te nemen. Robin heeft zijn prijs voor hem meegenomen, ik vermoed dat hij hem ondertussen wel in zijn bezit heeft.

Daarna kwamen we bij de winnaar van “De Marathon 2020”. Het ging uiteindelijk tussen het team van Dennis en Bas en het team van Rody en Jesse, de laatste bleken de sterkst te zijn: met maar liefst 29 tegen 20 vissen wonnen ze “De Marathon 2020” wat beloont werd met een flesje Bacardi voor beide heren.

Tot slot werden de resterende kadobonnen verloot middels de Bingo-App, 8 deelnemers gingen met 20 euro aan kadobonnen van Raven Fishing naar huis. Toch even lekker!! Om 13:30 uur konden we huiswaarts, mooi op tijd thuis voor de Formule 1 maar Max lag er al snel uit, jammer maar helaas.

Staat er voor dit jaar verder nog iets op de agenda?? Jazeker, 11 oktober vissen we “De slag om oktober”. Een dagwedstrijd conform de agenda, gewoon omdat het gelukkig weer kan!! En de volledige uitslag van de wedstrijd? Hieronder vind je de teams en de bijbehorende vangsten, opgeteld waren er 107 vissen gevangen wat 535 euro voor stichting ‘De Opkikker’ opgeleverd heeft. En dat is natuurlijk ook weer heel erg mooi.

De winnaars:

Rody en Jesse, met totaal 29 karpers, supergoed gevist heren!!!!

De 2e plaats: Dennis en Bas met totaal 20 karpers

De 3e plaats: Robin en Dennie met totaal 17 karpers

De gedeelde 4e plaats: Nick en Tim met 12 karpers en ……

Jos en Mario, eveneens met 12 karpers

De gedeelde 6e plaats: Floris, Timmo en Diego met 7 karpers en ……

Cees en Ruud, eveneens met 7 karpers

De 8e plaats: Bas en Wesley met 2 karpers (niet vanaf de vaart maar vanaf een plas)