Enige tijd geleden heb ik een artikel online gezet over ‘visveilig’ karpervissen, zie hiervoor deze link. Graag kom ik er toch nog even een keertje op terug om uit de doeken te doen hoe simpel het is om met een kleine aanpassing ook jouw ‘safety system’ dusdanig aan te passen dat er bij lijnbreuk eigenlijk niks meer mis kan gaan en slechts de onderlijn zal achterblijven. Ik ben er zelf super enthousiast over, hopelijk ben jij dat ook en pas jij net als ik (als je dat al niet gedaan had natuurlijk) ook jouw safety-clips even aan.

.

We beginnen om met een aasboortje of een gewoon boortje een klein gaatje in de safety cip te boren zoals je op bovenstaande afbeelding goed kunt zien: precies onder het ‘armpje’ van de clip.

Vervolgens halen we de leader (met een lus aan het uiteinde) op de gebruikelijke manier door de clip, insteken vanaf de zijde waar het toprubber komt. Daarna rijgen we er een wartel op en steken een aasnaald door het nieuw geboorde gaatje van de clip naar buiten. Pik het lusje van de leader met de aasnaald op, trek hem weer terug de clip in en haal hem vervolgens door het zojuist geboorde gaatje naar buiten waarna we het lusje om het ‘armpje’ doen. Zie onderstaande foto’s ter illustratie van het eindresultaat.

.

Vervolgens trekken we stevig aan de leader zodat de wartel zo ver mogelijk in de clip verdwijnt. Daarna bevestigen we het werpgewicht (in dit geval een UFO Sinker) en plaatsen het toprubber op de clip. Niet te losjes bij deze montage, het is in dit geval namelijk juist de bedoeling dat het gewicht gebruikt wordt om zowel de clip als de leader te ‘lossen’. Je kan eventueel met een hete spijker het gat van het toprubber nog wat groter maken zodat, in geval van een wat dikkere leader, de hele handel makkelijk erdoor glijdt.

Probeer het maar eens uit, succes verzekerd!! En heb je feedback? we horen het graag!!!

.