001

We hebben er lang naar moeten uitkijken, een heerlijk lang weekend karpervissen met maar liefst 24 deelnemers op het Franse Pimprez. Ik moet eerlijk zeggen dat ik door sommige slechte berichtgeving op het internet over dit water toch wel enigszins ongerust was ondanks de positieve reacties over het water van Eric van www.visvakanties.nl. En inderdaad, hoe anders zou de werkelijkheid zijn!

Voorafgaand aan onze trip was er onderling al de nodige communicatie over tactieken en aassoorten en ook het informatieavondje vooraf in het buurthuis waarbij de stekken verloot werden en het reglement werd doorgenomen was een bijzonder gezellige avond.

002

Pimprez is gewoon een schitterend water in een hele mooie omgeving. Oké, er ligt een spoorlijn langs, die maakte nogal wat herrie als er af en toe een trein passeerde (druk was de lijn overigens niet) en de sanitaire voorzieningen waren natuurlijk ook niet zoals je thuis gewend bent maar toch voldeden ze prima, en verder zag het er allemaal werkelijk super uit. Ruime nette stekken en overal een picknicktafel. Maar ook niet onbelangrijk: het is betaalbaar!

Johan en ik hadden met de boekingsagent geregeld dat we een dag eerder op onze stek zouden arriveren zodat we in alle rust ons eigen bivak konden opzetten en daarna het complex konden verkennen. In de avonduren zouden we dan de dringende vragen van de deelnemers alvast via de groepsapp kunnen beantwoorden en de volgende ochtend konden we dan in alle rust de deelnemers welkom heten.

Tevens konden we proberen te regelen of de deelnemers eerder naar de stek konden (normaal is dat pas vanaf 12:00 uur) mits die vrij waren. De ontvangst was werkelijk hartelijk, afgesproken werd dat de deelnemers al eerder op het terrein konden (er is een hek wat normaal gesproken op slot zit) en dat ze nadat ze zich bij mij gemeld hadden direct naar de stek konden gaan mits die vrij was. In goed overleg is veel mogelijk, dat bleek wel weer.

003

2 stekken waren ’s morgens nog bezet, dus degenen die die stekken geloot hadden konden we al de avond van tevoren informeren dat vroeg komen voor hen niet zo heel veel zin had. De gehuurde roeibootjes lagen bijna allemaal al klaar op de stekken, de laatste werden alsnog door een medewerker aangevoerd. Helaas waren er enkele bij die iets minder prettig roeiden maar de meeste bootjes voldeden uitstekend. Die groepsapp was op zichzelf overigens ook een succes, ideetje van Rob en absoluut voor herhaling vatbaar. Inspelen op moderne ontwikkelingen, je kan er zoveel kanten mee op tegenwoordig en dat doen we dan ook graag natuurlijk.

’s Morgens arriveerden de deelnemers allemaal redelijk kort na elkaar, iedereen ging na een kort welkom op onze stek door naar de eigen stek en langzaam maar zeker liep het complex vol. Iedereen was verrast over het complex zelf, iedereen vond dat het er supermooi uitzag en er was geen wier te zien. Maar nu nog een dikke vis ………

Gelukkig lieten ook de vissen zich veelvuldig zien, menig PR werd gebroken en op iedere stek (behalve op 7) kwam vis op de mat. Helaas niet voor iedere visser maar het scheelde weinig, en ‘samen vissen is samen vangen’ toch? Hieronder vind je de resultaten van alle stekken terug, her en der aangevuld met wat sfeerfoto’s die ik op verzoek gekregen heb.

Stek 1: Jeroen en Danny.

Bij Jeroen en Danny liepen de dingen zeker niet zoals ze die van tevoren bedacht hadden, eigenlijk zal alles bij de heren tegen. Ik meen dat Jeroen 3x op onze stek is geweest om mijn ‘eitje’ voor zijn dieptemeter te lenen nadat hij eerst in de omgeving tevergeefs een nieuw batterijtje had gekocht. Toch wist Jeroen op de valreep (ze waren al aan het inpakken) nog een knappe steur te landen, óók op stek 1 was dus vis op de mat en ondanks de tegenvallers en de matige vangsten kijken ze terug op een leuk weekend.

004

Stek 2: Gaby en Raymond.

Ook Gaby en Raymond waren deze keer weer van de partij, en hun geduld werd aardig op de proef gesteld. Her en der werd vis gevangen maar bij hun bleef het stil, totdat Raymond op zaterdagavond een steur wist te vangen van maar liefst 10.7 kilo. Verder meenden we te horen dat Gaby zondag nog een vis loste (de teleurstelling galmde over de plas hahaha) dus het bleef uiteindelijk bij die ene steur. Maar leuk dat jullie er weer bij waren.

005

Stek 3: Don en Marc

Ook Don en Marc waren deze keer weer van de partij, en net als bij alle koppels op het rechte gedeelte (stek 1 t/m 4) bleef het ook bij hun lange tijd stil afgezien van een paar zeelten. Totdat er opeens onrust op de stek ontstond (wij zaten aan de overkant en konden het prima zien). Er werd gedrild, er was paniek, er gingen 2 man de boot in en vervolgens duurde het heel lang tot we het idee kregen dat de vis in het net zat. Waren ze aan het prutsen of was het daadwerkelijk een grote dikke karper of steur?

“Dit is vissen!” hoorden we Marc tijdens de dril roepen, denkbeeldig had hij de vis al in het net. Don was er wat minder gerust op, maar uiteindelijk belande de vis inderdaad in het net, voor ons betekende dat afwachten wat er op de App zou verschijnen. Het bleek de moeite van het wachten waard, het was een mooie spiegelkarper van maar liefst 23.8 kilo!! Een PR voor Marc, en iedereen was blij voor hem. De foto’s en het filmpje spreken verder wel voor zichzelf denk ik.

005a

20150419_174327

006

007

Don S(t)eur wist uiteindelijk korte tijd later ook nog een vis te vangen, een hele mooie steur van 21.8 kilo belande in het net. Niet de grootste van het weekend maar dat scheelde bijna niks. In ieder geval hadden beide mannen vis, en daar werd op geproost!

008

Stek 4: Wilco en Frank

Wilco en Frank waren ook gezellig met ons mee, en we kennen allemaal wel de alternatieve manier van vissen van Wilco. Toch heb ik eerder meegemaakt dat hij dan toch nog een dikke vis weet te vangen, en deze keer was het ook voor Wilco weer raak. Weliswaar begon hij met een zeelt, maar op zaterdagmiddag was er ook op stek 4 ineens volop activiteit en werd ook daar een bak van een vis geland door Wilco. Het bleek een spiegelkarper van maar liefst 20.5 kilo te zijn, volgens mij ook voor Wilco een PB! Top gevist hoor, daar komen we toch voor. Helaas voor Frank bleef het daarbij maar ongetwijfeld hebben de heren het weer prima naar de zin gehad.

009

010

Stek 5: Paul en Martin.

Voor Paul en Martin was dit het tweede ‘Frankrijk avontuur’ met de KCA, en met het vooruitzicht op een goede stek kwamen ze vol vertrouwen aan op Pimprez. Nadat het bivak was opgebouwd was duidelijk dat de heren niet alleen kwamen om te vangen maar vooral ook om lekker te eten en te genieten van het heerlijke weer en de mooie omgeving. Alles werd uit de kast gehaald (zowel culinair als vistechnisch) en uiteindelijk met succes!!

011

012

Het was Paul die op vrijdagnacht een bijzonder mooie spiegelkarper van 19 kilo wist te vangen, loon naar werken denk ik en deze vis was voor Paul, die zondag jarig was, een vervroegd verjaardagskadootje. Helaas bleef het daar verder bij voor de heren.

013

Stek 6: Johan en Jos

Stek 6 was de plek waar Johan en ik het weekend zouden doorbrengen, we hadden er werkelijk verschrikkelijk veel zin in en we waren tot in de puntjes voorbereid.

014

Hoewel we donderdagmiddag al gearriveerd waren zijn we pas op vrijdagochtend begonnen met vissen en het was al bijzonder snel raak voor Johan. De hengel lag nog geen half uurtje en de eerste spiegel van 19 kilo melde zich al, wat een begin!

015

Na Johan was het mijn beurt, hoewel ik hoopte op een dikke spiegel was ik toch ook wel erg blij met deze mooie steur van 13 kilo. En dat allemaal de eerste ochtend, dat beloofde nog wat! En het duurde inderdaad niet lang voordat de volgende vis zich melde. Omdat hij nogal zwaar aanvoelde besloten we hem vanuit de boot te drillen, dat leverde mooie plaatjes op. Ook deze keer geen dikke spiegel maar een hele dikke steur, het leek wel een haai zo naast de boot.

016

Uiteindelijk belande hij toch in het net, het bleek een steur te zijn van uiteindelijk 22,6 kilo, wat een bak. Na de nodige foto’s werd de vis teruggezet, waarbij het trouwens opmerkelijk is dat deze vissen best wel wat tijd nodig hebben om weer weg te zwemmen. Maar met een beetje nazorg verdween ook deze vis weer naar de bodem van dit mooie meer.

017

Hierna bleef het heel lang stil, en dan ga je je vervelen en rare dingen doen. Maar ach, het is toch een beetje vakantie en zo hebben wij het ook zeker beleeft.

018

Toch wist Johan uiteindelijk de laatste nacht nog een mooie schubkarper te vangen. Niet de allerzwaarste maar wel een mooi gebouwde vis, hij woog 10,2 kilo.

019

020

Tot slot nog een filmpje van onze stek:

Stek 7: Rene en Michel.

Stek 7 was de enige stek die ‘visloos’ bleef, jammer maar helaas. Door omstandigheden moesten ze ook nog eerder naar huis, het was niet anders. Toch hebben ze een fijn weekend gehad en dat is altijd mooi om te horen natuurlijk. En leuk die foto van die hond, hebben we die allemaal dagelijks voorbij zien komen sloffen??

038

039

040

Stek ‘Plage Bis’: Wim en Silvester

Ook Wim en silvester zaten op het grote meer. Tijdens onze rondgang kwamen we ook bij hun even op de stek, en terwijl ze aan het ‘klagen’ waren hoe lastig het allemaal was (en dan vooral in de rechterhoek) begon de hengel van Wim (uiteraard in de rechterhoek) ineens te lopen. Karma van Johan en mij denk ik, of gewoon toeval. Hoe dan ook, Wim de boot in samen met Johan en proberen om vanuit de boot deze vis te drillen.

022

023

De heren maakten er een soort van cruise van, het halve meer (bij wijze van spreken) werd bevaren maar uiteindelijk kwam de vis toch in het net. Het was een hele mooie spiegel van maar liefst 16 .5 kilo. Ook voor Wim een PR, het is je gegund! De emmer water hebben we hem maar bespaard. Ik heb begrepen dat Wim en Silvester terugkijken op een mooi weekend en dat is ook precies waar het allemaal om te doen is natuurlijk.

024

Stek 8: Eddy en Sjoerd

Hoewel Eddy en Sjoerd met het oog op de windrichting de perfecte stek zouden moeten hebben bleven de vangsten toch enigszins uit. Bovendien zaten ze recht in de wind dus was het behoorlijk frisjes op de stek, wij konden ze precies zien achter ons. Bij ons windstil en zon, bij hun een stevige koude wind. Wij in korte broek, zij met een winterjas, zo waren de verschillen dit weekend. Maar uiteindelijk bij hun toch ook vis op de stek, eerst was het Eddy met een leuke spiegel waarna Sjoerd toch nog een steur wist te verschalken. Gewichten weet ik helaas niet, maar ik weet wel dat ze het naar de zin gehad hebben en dat is toch wel het belangrijkste!

025

026

027

Stek 9: Gert en Dave.

Gert en Dave zaten eveneens op het kleine meer, voor Gert was dit het tweede bezoek in korte tijd. Daar waar hij het vorige bezoek blankte op stek 6 (grote meer) ging het dit keer een stuk beter op stek 9 aan het kleine meer. Met maar liefst 2 spiegels, 2 schubs en 3 steuren had hij een succesvol weekend. Ook zijn maatje Dave wist te vangen, hij ving 3 karpers en 2 steuren.

De gewichten van de gevangen vissen varieerden tussen de 9 en de 17,5 kilo, niet de zwaarste maar toch lekker bezig geweest samen. Opvallend overigens dat deze stek 2 weken geleden bij een wedstrijd ook al de meeste vis opleverde, blijkbaar een hangplek van de iets jongere vissen hahahaha.

028

029

030

030a

Stek 12: Richard

Helaas liet Richard zijn maatje op het laatste moment verstek gaan en moest Richard het dit weekend alleen doen. Na een wat moeizame start kwam hij echter helemaal los. Hij wist maar liefst 4 spiegels te vangen met gewichten van: 15 kilo, 17,5 kilo, 13,5 kilo en tot slot eentje van wederom 13,5 kilo. Ondanks het feit dat hij alleen was heeft hij het toch prima naar de zin gehad en dat is mooi om te horen uiteraard.

031

032

033

Stek ‘Plage’: Rob en Leon

Dat Rob de laatste tijd misschien iets teveel op “Tom’s Creek” in Lelystad rondhangt mag duidelijk zijn, op zijn stek wisten hijzelf en zijn maatje Leon (geen Sjoerd dus) maar liefst 3 steuren te vangen waar ook nog een aanzienlijk zware vis tussen zat. Helaas geen karper, wel werd er eentje gelost begreep ik en dat is natuurlijk jammer. Gelukkig kijken zij ook terug op een lekker weekend, en de dikke spiegels komen een andere keer wel weer.

034

035

Wat zeker ook een hoogtepuntje van het weekend was, dat was de groepsbarbecue op zaterdagmiddag. We waren in de gelukkige omstandigheid dat we ook een cateraar in ons midden hadden (www.kersbergencatering.nl) en Martin was bereid om tegen een zeer geringe vergoeding een geweldige barbecue te regelen. En inderdaad, het was helemaal top. Zelden een barbecue gehad met kwalitatief zulk goed vlees, super gedaan hoor! En het was ook bijzonder gezellig waar het mooie weer natuurlijk ook aan bijdroeg, al was het wel opvallend dat van lang na-tafelen geen sprake was. De roep van de vis bleek erg sterk, en snel verdwenen de meeste deelnemers weer en werden her en der de hengels weer uitgevaren. We kwamen natuurlijk wel om te vissen!!

036

037

Aan al het goed komt een eind, dat was deze keer niet anders. Ik kreeg nog wel een complimentje van de beheerder van Pimprez over het feit dat wij ons zo voorbeeldig hadden gedragen tijdens dit weekend. Natuurlijk had ik niet anders van de deelnemers verwacht, neemt niet weg dat het leuk is om te horen en dat ik dit bericht ook graag op deze manier nog even doorgeef aan de deelnemers. Wat mij trouwens opviel is dat de vissen er goed uitzagen en dat er ook mooie zeelt op Pimprez rondzwemt. Graskarper hebben wij niet gezien maar die moeten er zeker ook rondzwemmen.

Maar goed, het derde Frankrijk avontuur van de KCA zit er weer op, we kijken weer vooruit naar een vierde maar dat komt vast wel goed. Alle deelnemers bedankt voor jullie deelname en gezelligheid en misschien tot volgend jaar. Hieronder tot slot het eindresultaat:

Stek 1 1 steur
Stek 2 1 steur (10.7 kilo)
Stek 3 1 karper (23.8 kilo) 1 steur (21.8 kilo)
Stek 4 1 karper (20.5 kilo)
Stek 5 1 karper (19 kilo)
Stek 6 2 karpers (19 en 10.2 kilo) 2 steuren (13 kilo en 22.6 kilo)
Stek 7  –  –
Stek Plage Bis 1 karper (16.5 kilo)
Stek 8 1 karper (8 kilo) 1 steur
Stek 9 Dave 3 karpers (12, 12,5 en 17,5 kilo) 2 steuren
           Gert 4 karpers (11, 9.4, 11 en 15 kilo) 3 steuren
Stek 12 4 karpers (15 kilo, 17,5 kilo, 13,5 kilo en 13,5 kilo)