
In het weekend van 15 t/m 17 mei 2026 stond de 1e meerdaagse wedstrijd van de karpercommissie op de agenda: “De Marathon 2026”. Een inmiddels traditionele wedstrijd maar ik kan mij niet herinneren dat we deze eerder met dergelijk slecht weer hebben georganiseerd. Het was eigenlijk best wel frisjes en de deelnemers hadden ook de nodige buien in het vooruitzicht. Alle deelnemers waren weer ruim op tijd op de stek en om klokslag 16:00 uur konden de hengels te water.


De bivakken werden ingericht en dan hoop je natuurlijk op vangstberichten maar die bleven nog even uit. Dan verschijnen vanzelf de maaltijden in de GroepsApp, ook dat is eigenlijk een traditie geworden. Uiteindelijk waren het Sven en Rody die de eerste vangsten konden melden, Robin en Dennie waren nog niet zo ver wegens wat gedoe op de beoogde stek maar uiteindelijk hadden ook zij hun plek gevonden. inmiddels begon het te schemeren, ik hoopte dan maar dat de nacht wél de nodige vangsten op zou leveren.


Vanaf 7:00 uur mocht er weer gemeld worden en ik verwachte zoals meestal weer een aanzienlijke reeks App berichten met mooie foto’s maar helaas. Er was deze nacht niet veel gevangen en met de ochtend erbij stond de teller op 10 karpers. Vissen is geen vangen, dat klopt, maar van dit soort scores zullen weinig vissers (lees: potentiële deelnemers) enthousiast worden vrees ik. Maar ondanks dat zat de stemming er bij de deelnemers nog goed in.

Er stond voor dit weekend ook een grote hengelsportcontrole gepland maar waarschijnlijk was die minder groot dan van tevoren gemeld, slechts 1 deelnemer heeft controle gehad. Alles in orde uiteraard maar …….. het gebruik van een BBQ is conform de regels behorende bij de VISpas niet toegestaan en dat werd onze deelnemer dan ook verteld. Best wel bijzonder maar verder ga ik daar niks van vinden.

Ondertussen gingen we de 2e nacht in en ik hoopte dat de vis deze nacht alsnog los zou gaan maar dat bleek een illusie. Er zijn nog wel wat vissen gevangen maar het bracht het aantal slechts op 17. Gaandeweg de morgen kwamen daar nog 3 karpers bij en daarmee was het klaar: Totaal 20 karpers, daar moesten we het mee doen. Omgerekend overigens 100 euro voor de Stichting Opkikker, niet echt een klapper dus.
We verzamelden na afloop om 12:45 uur op de bij de meesten wel bekende parkeerplaats (iedereen was zowaar op tijd, das volgens mij voor het eerst hahaha) alwaar we ervaringen konden uitwisselen en waar ik uiteindelijk de winnaar bekend kon maken (resultaten worden tussentijds niet met de deelnemers gedeeld). Het volledige inschrijfgeld wordt overigens besteed aan de prijzentafel (kadobonnen) en dankzij onze sponsor Raven Fishing Lelystad konden we daar nog een mooi bedrag aan toevoegen.


Als eerste werd bekend gemaakt wie de beste prognose had gedaan, dat bleek Sven te zijn. Hij gokte deze wedstrijd op 22 vissen dus hij zat er slechts een fractie boven. Hij verdiende met zijn voorspelling een (eveneens traditiegetrouw) flesje Bacardi.

Maar de winnaar van deze wedstrijd was (we beginnen er al een beetje aan te wennen) Rody, hij wist deze wedstrijd 8 karpers te vangen. Dat is geen schim van de aantallen die hij normaal op de onthaakmat weet te krijgen maar gezien de resultaten van de anderen zeker goed gedaan!! En eerlijk is eerlijk: hij steekt er gewoon heel veel energie in en die betaalt zich toch iedere keer weer uit.

De 2e plek was nog even spannend maar hij was uiteindelijk voor Sven. Sven wist 5 karpers te vangen maar, en dat is wel heel bijzonder, 4 daarvan waren grote spiegels. Ook had hij nog een spiegel gelost. Best wel apart: bijna nergens vang je spiegels (oké, af en toe een enkele) en op zijn stek vangt hij er gewoon (bijna) 5. Overigens ving hij 1 vis meer dan het team van Robin en Dennie.

Zoals gezegd hadden Robin en Dennie 4 vissen, Melvin had er 3 en Mario had er 1 (en ook 1 gelost voor het net). Martin, Mitchel en Jacob hadden niks maar ondanks dat hadden we toch voor iedereen een prijs. Er stonden 6 dichte emmers met daarin verschillende waardes aan kadobonnen die de deelnemers op volgorde van resultaten op goed geluk mochten pakken, Mitchel pakte als laatste maar maakte deze keer de beste keuze.

En daarmee zat “De Marathon van 2026” erop, ondanks het slechte weer was iedereen tevreden en men kijkt alweer uit naar de volgende wedstrijd: “De 44 uur van Almere” in het weekend van 26 t/m 28 juni. Meedoen? Als lid van HSV Almere ben je van harte welkom!
Geïnteresseerd in de tussenstand van de competitie? Deze vindt u via deze link.