Zondag 14 juni was weer een wedstrijd van de roofviscommissie, gewoon in ons vertrouwde Almere. Over het weer hadden we niets te klagen. Voor deze tijd van het jaar bijna perfecte omstandigheden om op roofvis te vissen: niet te warm, bewolking en een stevig briesje. Eigenlijk behoorlijk wisselvallig weer dus, maar om op roofvis te vissen is dat juist goed. Met een flink deelnemersveld begonnen we om 7 uur met (misschien iets te) hoge verwachtingen aan de wedstrijd. Als foto-opdracht moest iets met de kleur oranje op de foto vanwege het WK voetbal.

Barry en Tim begonnen op hun vertrouwde baars-stek en vingen allebei meteen enkele mooie baarzen. Ook Richard wist al snel een baars te melden, altijd fijn om van de nul af te zijn. Daarna vielen de aanbeten van grote baarzen stil. Er werden door meerdere deelnemers wel veel baarzen gevangen, maar helaas bijna allemaal te klein voor op het scorebord.

Na 2 uur vissen wist snoekspecialist Niels de eerste snoek van de zomercompetitie te vangen. Blij dat we van de geen-snoek-vloek af waren. De dagen voor de wedstrijd waren er al meerdere mooie snoeken gevangen, maar tijdens de wedstrijden wilde het nog niet echt lukken. Hoe snel het plots om kan slaan bleek toen Tim een uurtje later binnen enkele minuten twee zeer grote snoeken van 103 en 93 cm wist te vangen. Dat zijn de momenten waar je als visser van droomt. Met een beetje geluk op het juiste moment op de juiste plek zijn, kan een matige visdag omtoveren tot een topdag.

Gelukkig werden er door andere deelnemers ook nog meerdere vissen gevangen. Mhulek en Robin vingen allebei een baars. Joey en Fred meldden beiden een flinke snoek. Mircea wist beide roofvis-soorten te vangen en daarmee ook bonuspunten te scoren. Er zijn veel verschillende stekken afgegaan op zoek naar de roofvis. Dat kan in de zomer soms een beetje tegenvallen. Waterplanten, oeverbegroeiing of evenementen bij het water kunnen dan een beetje spelbrekers zijn. En in de zomer zijn collega-vissers op karper en witvis ook weer volop aan de waterkant. We willen natuurlijk niet elkaars stekken verstoren, dus houden we netjes afstand of we overleggen even met elkaar waar te vissen.

Om 12 uur was de wedstrijd alweer afgelopen. Tijdens de zomercompetitie stoppen we vrij vroeg omdat het dan meestal te warm wordt, maar deze dag begonnen ze juist tegen het einde van de wedstrijd weer goed te bijten. Al met al is er best redelijk gevangen, maar zeker niet supergoed. Misschien liggen de roofvissen nog erg verspreid, of hebben ze slechts korte momenten van vreet-activiteit.

Genoeg om na te praten dus tijdens de gezellige prijsuitreiking met een welverdiend drankje. Dankzij het piekmoment van Tim was het wel duidelijk wie er de meeste centimeters vis had gevangen. Mircea werd tweede, Fred derde, Joey vierde en Niels vijfde. Het gaat daarmee mooi gelijk op in de stand voor de zomercompetitie.

Nadat Tim een prijsje had uitgezocht van de prijzentafel werden de overige prijzen weer eerlijk verloot onder de aanwezigen. Dank aan onze sponsor Raven Hengelsport Lelystad, zodat we iedere keer weer leuke prijzen hebben voor de wedstrijden.

De volgende wedstrijd is op zaterdagavond 27 juni. We vissen dan van 19.00 uur tot 23.00 uur met de prijsuitreiking om 23.30 uur. Een latertje dus zodat we ook de schemering mooi mee kunnen pakken. Er mag overal in Nederland vanaf de kant worden gevist waar dat met de VISpas van HSV Almere is toegestaan, zolang je maar op tijd bij de prijsuitreiking kunt zijn.

Lijkt het je als lid van HSV Almere leuk om deze avond-editie mee te doen, stuur dan een mailtje naar info@hsvalmere.nl met je naam en tel.nr. en doe gezellig mee.

Goede vangst, Tim en Fred