Leegvissen Kerkgracht Almere Haven april 2008.

Enige tijd geleden werd de BCWA door de gemeente Almere benaderd met het verzoek om te assisteren bij het leeghalen van de Kerkgracht in Almere Haven op 8 april 2008. Deze 30 jaar oude gracht had te kampen met lekkage, en om het lek te vinden moest de gracht leeggehaald worden. Een paar jaar terug is al eens eerder een dergelijke actie door de BCWA uitgevoerd, dus eerlijk gezegd verwachtten we weinig vis omdat de gracht niet in een rechtstreekse verbinding staat met enig ander water, en er ook nooit vis door ons is uitgezet.

We arriveerden omstreeks 14:00 uur, en besloten eerst om even een rondje te lopen om te kijken of we vis konden zien zwemmen. Het waterpeil was al aanzienlijk gedaald, dus als er vis zwom, dan moesten we ze kunnen zien. Helaas zat het eerste gedeelte vol met waterplanten, maar verderop richting "De Meergronden" viel het gelukkig wel mee. Alleen bij "De Meergronden" zagen we een vis draaien, verder zagen we helemaal niks. Wat we wel veel zagen was troep in de gracht, jammer toch altijd weer .......

Om uit te sluiten dat er vis over het hoofd gezien zou worden besloten we toch om voor de zekerheid de hele gracht af te lopen, te beginnen in het gedeelte waar de waterplanten zich bevonden. Met 4 man gingen we te water, en ik kan u verzekeren dat dat niet zo makkelijk is als het lijkt. We zakten namelijk behoorlijk in de bagger weg, en ook de bossen waterplanten maakten het lopen er niet makkelijker op.

(Wilt u de foto's groter zien: dan even 1x erop klikken)

Gelukkig ging het een stukje verderop enigzins beter, maar toch was de eerste uitvaller al snel een feit. Ik meende toch echt lekkage in mijn waadpak te voelen, en dus besloot ik uit de gracht te klimmen en snel het pak op te bergen en de gewone schoenen aan te trekken. Aangekomen bij de auto bleek de lekkage toch wel mee te vallen, maar omdat ik toch weinig vis verwachtte besloot ik maar uit het water te blijven. En daar kreeg ik later toch spijt van ...........

Duidelijk is op bovenstaande foto's te zien dat de beste stuurlui aan wal staan, maar gelukkig zwoegden Gaby, Teake en Arnold gewoon verder. Helaas (of misschien 'gelukkig') was er in het eerste gedeelte geen vis te bekennen, en na de oversteek over het plein begonnen we aan het tweede gedeelte. Ook hier geen vis, totdat we op de plek kwamen waar we in het begin enige activiteit hadden gezien. Door het dalende wateroppervlak konden we nu toch wel degelijk vis zien zwemmen, en waarschijnlijk toch wel meer dan één. Overigens was de belangstelling groot en zeer spontaan, en dat is altijd ontzettend leuk natuurlijk.

En inderdaad werd er in het laatste gedeelte vis gevangen. Teake was het meest succesvol in het begin, ondanks dat hij het kleinste netje had. Maar Arnold kwam later ook op dreef, met maar liefst 3 vissen in één keer. En hoewel dat er nog maar 2 kleine poeltjes over waren, kwam er steeds meer vis op de kant. De kuil linksonder waar Gaby en Arnold bezig zijn werd eerst volledig leeg gevist, en tot slot concentreerden de vissers zich op het laatste gedeelte. Onder aanmoediging van de enthousiaste schooljeugd (helaas heb ik hier geen foto's van) werden de vissen één voor één gevangen en in een tijdelijk onderkomen ondergebracht.

De vangst bestond slechts uit 3 vissoorten: een groot aantal karpertjes van gemiddeld rond de 6 pond, die er opvallend genoeg  uitstekend uitzagen. Hoe de vis hier overigens gekomen is, is ons niet bekend, maar we denken dat locale vissers de karpers hebben overgezet naar de gracht. Op eigen kracht kunnen ze hier namelijk onmogelijk in gekomen zijn. Opvallend was ook dat we  twee jonge karpertjes vingen. Over het algemeen plant karper zich in ons klimaat nauwelijks voort, maar blijkbaar kán het dus wel. En we vingen nog een goudvis, die waarschijnlijk bij iemand te groot voor de kom was geworden. Tot slot vingen we nog een drietal baarzen, waaronder 2 zeer knappe exemplaren.

Ook TV-Flevoland kwam even een kijkje nemen, ze hebben er een leuke reportage over gemaakt. Teake was deze keer de woordvoerder van de BCWA, en hij heeft het zo fantastisch gedaan dat hij bij deze benoemd is tot DE woordvoerder van de BCWA. Gefeliciteerd!! Overigens kunt u de gemaakte opname hier bekijken en beluisteren.

De totale opbrengst was uiteindelijk 34 karpertjes, 4 baarzen en 1 goudvis. Alle gevangen vis een stukje verderop weer vrij gelaten. Ze zullen het zelf niet beseffen, maar ik denk dat ze een stuk beter af zijn in het watergedeelte waar ze nu zwemmen dan in de stadsgracht.

En dan tot slot nog even een plaatje van een bont gezelschap; alle soorten op 1 foto.

Al met al hebben we een leuke dag gehad, en we zijn blij dat we nog zoveel vissen hebben kunnen redden. Er zal er ongetwijfeld nog wel eentje aan de aandacht ontsnapt zijn, maar we hebben in ieder geval ons uiterste best gedaan. En 2 van de 3 schepnetten hebben het avontuur helaas niet overleefd, maar die vervangen we tzt wel weer.

Tot slot nog even een woord van dank aan Teake, Gaby, Arnold en Arie voor hun tomeloze inzet deze dag. Ik vond het écht super. Bedankt! Maar ook de mannen van de firma Mateboer hebben ons uitstekend geholpen, ook aan hun een woord van dank. Tot de volgende keer maar weer.